Sitemizde aramak istediğiniz konuyu

BizdenOku - Doğru Bilgi

Van Havaalanı Yer Hizmetleri Yolcuları Pişman Ediyor


Uçak yolculuğu yapan herkes herhangi bir sorunda, bir problem olduğunda bunu zaman zaman biz de yapmışızdır, hemen yolculuk yapacağımız hava yolu şirketini suçlamaya kalmaktayız.
Gerek yazılı, gerek sözlü ve gerekse sosyal medyada uçak yolculuklarında yapılan tüm aksamalarda direk başta Türk Hava Yolları şirketi olmak üzere tüm hava yolları şirketlerini suçlamaktayız. Oysa son uçuşlarımda objektif baktığımız zaman bir çok problemin uçak firmaları ile değil de yer hizmetleri şirketlerinin elemanlarından kaynaklandığını görünce örnekleriyle bir gerçeği kamuoyu ile paylaşmak istedim.
Daha önce Atatürk Hava Limanında Türki cumhuriyetlerinden ülkemize mülteci olarak gelmiş, havalimanında yer hizmetlisi olarak doğru dürüst Türkçe bilmeyen çalışanlarla yaşadığım bir sıkıntıyı dile getirmiştim. (Okumak İçin Tıklayabilirsiniz). Bu kez Van Ferit Melen Havalimanında yaşadığım olayla birlikte, Van Havalimanında yolculara neler yapıldığını gözler önüne sermek istiyorum. 
Havalimanında çalışan Çelebi Havacılık Holding'in personelinin yolcuları nasıl bezdirdiğini dile getirmeye çalışacağım.
Aşağıda şikayet sitelerine kadar yansımış olan olayları okudukça ister istemez, "Bu çalışanların yolcularla derdi nedir,?" diye sormamız gerekiyor. 

Van Havalimanında Yaşadık, Sadece Biz Değilmişiz..
16.08.2024 günü 16.15'de kalkacak uçağa biniş öncesi Van Ferit Melen Havalimanında yaşadığımız olayda da sorunun yer hizmetlerinden kaynaklandığını bizzat yaşayarak, bunun akabinde yaptığımız araştırmalarda da yaşadığımız olaydan daha kötüsünün de bir çok yolcu tarafından yaşandığını gördüm. Tabi, öğrendiğimiz olaylar internete yansımış olanları.. Bir de sessiz kalanlar, derdini paylaşamayanlar kimbilir ne kadar çoktur.

İstanbul için bir ay kadar önce alınmış olan, koltuk farkı ödenmiş bulunan biletleri almak ve bavulları teslim etmek üzere iki kişi olarak kontuar bankosuna yaklaştık. 
Önümde yaşlıca bey tek bavulunu teslime ederken 23 kg geldiğini, fark ödenmesi gerektiğini söyleyen görevliye kredi kartının olmadığını söyleyince "atm'den çek getir" (Cümle tam bir emrivaki) sözünü duydum. (Burada dikkat edilmesi gereken  nokta, şahsın kabin bavulu olmaması ve tek bavulun 23 kg gelmesi de ekstra ücret ödemesini gerektirmiyor. Bir yolcunun 23 kg hakkı var.
(Bagajlar Hakkında Detaylı Bilgi İçin tıklayınız  Kabin Bagajı hakkında bilgi için buraya tıklayınız)  Şahıs arkadaşını çağırarak bavulu ona verirken banko görevlisi bayan "senin de mi bavuluna var" diye sordu. Sonradan gelen adam "benimki kabine girecek" deyince "ver tartıyım", dedi. Tarttı, "Kabine uygundur" etiketini takarak geri verdi.
(Not : Üsluplara lütfen dikkat ederek okuyunuz )
Sıra bize gelmişti.
İki kişi olduğumuzu söyleyince kimliklerimizi istedi. Verdik. "Bavulu bırakın" dedi. Bavulu koyarken "Amca, onu al tekerlekleri sana bakacak şekilde koy" dedi. Dediğini yaptık. İlk bavul 17 kg geldi. Etiketledi. Gönderdi. 
İkinci bavulumuz 12 kg civarında geldi. Onu da etiketledi.
İçi boş olan ve içinde küçük kabin bavulu bulunan boş bavulu ve elimdeki küçük valizi uzatınca küçük valizi tarttı 7 kg geldi. "Kabine uygun" etiketi yapıştırarak geri verdi. Biz bu valizin de bagaja gitmesini istedik. "Olmaz, gönderemem, yanınıza alacaksınız" dedi.
Diğer boş olan bavulu tarttı 6 kg civarında gelince "3,8 kg fazlanız var, ücret ödeyeceksiniz," dedi. O arada yanımdaki şahıs kredi kartını uzatarak ödemeyi almasını söyledi. Müdahale ettim. Banko görevlisine, "iki kişiyiz uçağa 23x2 kg hakkımız olduğunu, fazlamız olmadığı için ödeme almaması gerektiğini" hatırlattık. "Bana işimi mi öğreteceksin." şeklinde konuşunca, "siz işinizi yapın, ben de sizi şikayet edeceğim. Lütfen alan sorumlusunu arayın", dedim.
"Bildiğin yere şikayet et" deyince, "Hanımefendi, sizin gibi İstanbul'da aynı hatayı yaptılar, THY'ye bildirince alan sorumlusuna şikayet etseydiniz, dediler. Aynı şeyi burada yaşamak istemiyorum. Onları şikayet ettim, sizi de edeceğim. Çünkü bu tür davranışlarınızı yukarıdakiler duymuyorlar. Biz şikayet edince farkına varıyorlar. " dedim. Dedim ve...

"Şikayet Edeceğim" Deyince, "Sen Beni Tehdit mi Ediyorsun" 
Bankodaki memure bizim şikayet konusunda ısrarcı olacağımız anlayınca bu kez, "bavulları almıyorum. Beni tehdit ettiğiniz için sizi polise şikayet edeceğim", diyerek havalimanı polise gitmek üzere, kimliklerimize, kredi kartımıza ve biletlerimize el koyarak ( Bu yasal olmayan, yetkisi dışında bir el koyma hareketi olup suç teşkil etmektedir) ve akabinde "pilota, hosteslere haber vereceğim, alan müdürüne de haber vereceğim. Sizi bu uçağa bindirtmeyeceğim" tehdidi ile polise gittik. Şikayetçi olduğunu söyledi. ( Seyahat özgürlüğümüz engelleniyor)
Görevli polisler dinlediler. Olayda bir abartı, bir gereksiz şikayet durumu olduğunu anlayınca uzlaştırma yoluna giderek konuyu kapatıp, çözüme ulaşmamız gerektiğini her iki tarafa kibarca söylediler. Ne yazık ki Çelebi Havaalanı Yer Hizmetleri personeli olan banko çalışanı razı olmadığını, cezalandırılmamız gerektiğini ifade etti.
Bu arada hava alanı yer hizmetleri müdürü olduğu söylenen kişi geldi. Memure olanı kendince anlattı. Bizi de dinleyen müdür bey, konunun abartacak bir şey olmadığına karar evererek, fazla gelen eşyayı boş kabin valizine koyup yanımıza almamızı, böylece sorunun ortadan kalkacağını, ödemeye gerek olmadığını belirterek yardımcı oldu. 3 kg kadar eşyayı kabin bagajına aldık, aynı personel çekin işlemini yaptı ve uçağa bindik. Yolculuğumuza devam ettik. 
Yaşadığımız stres, gerginlik, seyahat hakkımızın engellenmesi konusunda yaşatılan psikolojik taciz, cezalandırılmamız yönünde polise ısrarcı tavırlar ve el konulan kimlik, kartlar ve biletleri vermemekte ısrarcı olan çalışanın gayretleri, yok yere ödeme almakta ısrarcı olması konusunda mücadele göstermesi çekin'de (Check-in) çalışan bayan görevlinin kişisel ve psikolojik sorunları olduğunu resmen yansıtıyordu.
Yolcuyu horlama, aşağılama, sıkıntıya sokma hatta kimlik / kredi kartı ve biletlere el koyarak polise kadar olayı yansıtmasıyla Türk Hava Yolları gibi dünya markası bir kurumun yolcusuna / yolcularına davranan kişinin psikolojik bir tedaviye ihtiyacı olduğunu resmen göstermektedir, kanısındayım.
Yolcuya hizmet, güleryüz, çözüm odaklı çalışması gerektiğini, kolaylık göstermenin ve en önemlisi de saygının ve üslup konusunda hassas olması gerekliliği bilincinde olmayan sorun çıkartmak, işi zorlaştırmak , bilgilendirme yapmak yerine suçlu muamelesi yapabilmek ve hatta yolcuları potansiyel suçlu gibi görmek için ön fikirli olan bu kişinin halkla ilişki içine girmemesi gerektiği kanaatindeyim. 
Hatta kendisini havalimanı sorumlusu olarak tanıtan kişinin de personelin agresif ve bozuk üslubu karşısında ne kadar yorulduğunu, bıktığını görünce disiplinsiz bir personelin varlığını da yaşayarak bizzat şahit oldum.
Devlet Hava Meydanları İşletmesi olan (DHMİ) ve Çelebi Havacılık Holding'in sık sık eleman sirkülasyonu yaşadığını da kariyer sayfalarında gözlemlediğimizde, personellerin günü kotarmak, 25 yıldan fazla yönetici olarak çalışmış bir olarak, THY başta olmak üzere diğer uçak firmalarını kötü göstermek anacıyla hizmet vereceği kimselere karşı itici davranıp bir ihtimal, tazminat alma kaygısı ile işten ayrılmak isteme düşüncesiyle böyle bir çaba içine girmiş olacaklarını düşünmeden edemedim. 

Aynı Kişinin Yanlış Bilet Kesmesi
Bu arada bir ay kadar önce alınan ve pencere kenarı olmak üzere rezerv edilen koltuklar için 150 TL ödenmiş olmasına rağmen bize verilen biletler hiç bir açıklama yapılmadan ve söylenilmeden koridor kenarı olarak verilmesi de bu çalışanın yaptığı bir başka hataydı. Bunu da müdüre ilettiğimizde "gelmesi gereken uçak gelmedi, onun için bu şekilde verildi", ifadesi de pek tatmin edici değildi. Uçak değişse bile rezerv edilen koltuklara eş değer koltukların verilmesi gerekmez miydi, sorumuz da cevapsız kaldı.

Van Halkı Neler Yaşıyor
Van Ferit Melen Havaalanında zaten yüzlerce yolcunun küçük bir salona sıkıştırılması, aksayan, ertelenen yolcu uçuşları, kaybolan, parçalanan bavullar ve hatta uçaklara zamanında yüklenmeyen bagajlar ve artı gerekli gereksiz istenen bagaj ve kabin ücretleri vatandaşları adeta mağdur etmekte olduğu zaman zaman medyaya yansımaktadır.
Bazı yolcuların yaşadıkları haksızlıkları şikayet sitelerine ve sosyal medyaya yansıttıkları bildirimlerin çokluğu, ancak sorunların şirketler tarafından önemsenmeyip sonuçsuz kalması da ayrı bir konu.
Van Havalimanında yer hizmetleri Çelebi Havacılık Holding'e ait. 
Ne var ki, insanlar bilet aldıkları firma olan Türk Hava Yoları, Anadolu Jet, Pegasus ve Sun Ekspres gibi firmaları suçlamaktadır. Muhatap olarak onları görmektedir. 
Kimsenin aklına yer hizmetleri veren bir firma olduğu gelmemektedir. Bu yüzden şikayetlerde bu firmalar muhatap olarak görülmemektedir. Bunun en önemli nedeni de, yer hizmetleri sunan firmalar kendilerini alanda fazla belli etmemektedir. Çalışanlar boyunlarına asılı olması gereken kimlik kartlarını ters koyarak ya da gömlek içlerine, ceplerine koyarak, giymek zorunda oldukları yelek, önlük vs. saklamaktadır. Bu yüzden bütün oklar uçak firmalarına yönlendirilmektedir. 
Yaşadığımız olayda kişi başı 23 kg olan hakkımızı kullandırtmamak için çaba harcayan personele yaptığının haksızlık olduğunu, kendisini şikayet edeceğimizi söylediğimizde olayı polise kadar yansıtması, kredi kartı, kimlikler ve biletleri el koyması ve akabinde "sizi bu uçağa bindirmeyeceğim , buradan gidemeyeceksiniz " şeklinde tehdit, korku, panik duyguları yaşatması ile artık şaşkınlığımız zirve yapmış durumdaydı.
Ve acı olan son nokta... Van Ferit Melen Havalimanında bu tehditkar sözlerin, haksız ücret alınmaların, ziyana uğramış bavulların, uçağa konulmayan bagajların yanı sıra elemanların yolculara şiddet ve darba varan eylemlerde bulunduklarını, daha önce de başka yolculara yaşatmış olduklarını internetteki paylaşımlarda rahatça görmek mümkün...
Bir kısmını sitemize aldığımız örnekleri fazlasıyla internette bulabilirsiniz. 
Öz olarak, yaptığımız tespit ve araştırmalar sonucunda anlaşılıyor ki, Van havalimanı yer hizmetleri çalışanları yolcuları herhalde şamar oğlanı görmekteler. Haklarını bilmeyen yolcuları kandırmak kolay olabilir ancak haklarını bilen yolcuları da tehdit, taciz, şiddetle susturama yoluna gittikleri bariz bir şekilde görülmektedir.
Yine de, işini doğru düzgün yapan, yolculara karşı iyiniyet ve hoşgörü ile davranan, yardımcı olan, ekmeğine işine saygılı çalışanları bu durumlardan tenzih ettiğimizi de belirtmek istiyoruz.








Videolu olarak yapılan bu şikayeti izlemek için buraya tıklayınız

Şikayetler internetten alınmıştır. Bakınız sikayetvar.com