Sitemizde aramak istediğiniz konuyu

BizdenOku - Doğru Bilgi

Uygulamalı Ehliyet Sınavında Keyfi Kararlar Bitmiyor


Ehliyet almak için girilen sınavların ikinci ve en önemli kısmı muhakkak ki direksiyon sınavıdır. Ülkemizde yapılan her sınava itiraz edersiniz de direksiyon sınavına itiraz etme hakkınız yoktur. Nedeni de bir türlü gündeme gelmez.
Bugün bir çok kurum KPSS sınavıyla personel alır. Bunlardan bazıları ayrıca kurum sınavı yapar ve bu sınavların bir kısmı yazılı olsa da yazılı sınavların arkasından yapılan  mülakat olarak isimlendirilen sözlü sınavlardır. 
İster yazılı ister sözlü olsun her türlü sınava itiraz etme hakkınız vardır. Ancak sürücü kurslarının ikinci etabı olan direksiyon sınavında itiraz yolu kapatılmış olup, bir insanın geleceğini etkileyecek olan, dünyanın parası harcanarak yapılan girişimin bir kaç kişinin iki dudağı arasında fiyasko olması üzerinde düşünülmesi gereken önemli bir konudur.
Oysa direksiyon sınavlarında görev alacak olan kişinin ehliyet alacak kişi kadar önemsenmediği de görülmektedir.

KOMİSYON ÜYELERİNİN SEÇİM ŞARTLARI YETERSİZ
Direksiyon sınavı ve değerlendirme komisyonunda bir başkan ve bir üye vardır. Başkan ve üyenin en az yüksek okul mezunu olması, 3 yıllık “B” ehliyetinin olması ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 42’nci maddesince Sınav Sorumlusu Yetki Belgesi almış olması gerekir. Yetki belgesi olmayan kişilere sınavda görev verilmez. Yetki belgesi alınabilmesi için 30 saatlik bir Halk Eğitim Merkezlerinde vermeleri eğitimden geçmesi gerekiyor. Bu şartlara baktığınız zaman 3 yıllık B ehliyeti" ne sahip olmasının kabul edilebilir olması en büyük yanlıştır. Şahsen benim 40 yıllık E sınıfı ehliyetim olmasına rağmen ağır vasıta değil binek otomobil kullanma becerim yoktur.35 yıla yakın da araç kullanmadım. Ne var ki bugün müracaat etsem komisyon üyesi olurum. Ne yazık ki şartları koyanlar 3 yıllık ehliyet sahibini "ehliyet alma oluru" vermesi için kabul edebiliyor da araba kullanma becerisi olup olmadığını dikkate almıyor. Kanaatimizce komisyonlarda görev alacak olanların en az 5 yıl ehliyet sahibi olup 5 yıl araç kullanmış  şartını taşımasının önemli bir şart olarak kabul etmesi gerekir.
Bununla birlikte her ne kadar 96 - 120 saat halk eğitim merkezlerinde eğitim şartı getirilmiş olsa da komisyon üyesine fazla ihtiyaç olduğu durumlarda 30 saatlik eğitim alanların görevlendirildiği de biliniyor.
İşte bu insanlar ehliyet almak isteyen, ilk yazılı sınavda 100 puan almış olsa da sadece duygusal nedenlerle bir insanın tüm ümitlerini yok edebilmektedir. 

KENDİLERİNE İTİRAZ EDİLMEDİĞİ İÇİN CAN YAKIYORLAR
2022 Yılında ehliyet almak isteyen bir kişinin masrafı asgari 5 Bin TL civarında olurken 2023 yılında bunun 15 bin TL olarak adaylara yansıyacağı bir gerçektir. Sürücü kurslarında alınan eğitime katılmak, teori sınavlarına girilirken ödenen harçların varlığı, direksiyon sınavına eklenen harçlar, başarısızlıkta dosya yanmasın diyerek tekrar girilen direksiyon sınavına girebilmek için her seferinde ödenen harç ve pratik kurs bedeli geçim sıkıntısı çeken, iş sahibi olabilmek için ehliyete ihtiyacı olan için ağır bir yük olmaktadır.
Ne var ki, yazılı sınavlardan yüksek alanlar direksiyon sınavında sorumluluğu ve adaleti bir yana bırakan, o günkü psikolojik duygularıyla ya da sınava giren kişi ile arasında oluşabilecek iletişimle davranan, bir kısmı "ne oldum delisi" olan deyim yerinde ise "burnundan kıl aldırmayan" kişiler her ne maksatla olursa olsun kontrol etmekle yükümlü oldukları "Direksiyon sınavı puanlama formu"nda herhangi bir maddeyi bahane ederek şahısları başarısız olarak gösterebilmektedir. 35 Dakika boyunca adayın kontrol edilmesi gerektiği halde "bir an önce işim bitsin gideyim" düşüncesinin de zaman zaman hakim olduğu bu sınav türünde adayın heyecanını, psikolojik durumunu, kendisini ispat etme gayretinin oluşturabileceği tüm hal ve hareketleri göremeyecek kadar ketun olan, olmaya çalışan  görevlilerin verdiği kararlar adeta can yakmaktadır.
Bu ve benzer nedenlerin ve aşağıda yer verdiğimiz bazı şikayetlerinde dikkate alınarak direksiyon sınavlarının da itiraz edilebilir hale getirilmesi, şikayet yolunun açık olması şarttır.

SINAVLARA GİRENLER ANLATIYOR (*)
  • "A2 ehliyet direksiyon sınavlarında motorsiklet eski çalışmayan problemli motordu sınav sırasında 2 kez olmak üzere istop etmiş olup sınavlarda kaldım." 
  • "2 kez ise çalışmayan sinyal yüzünden kaldım."
  • " MEB hocaları parkur yapıyorum yeşil ışık yanmış geçmişim kaldın diyorlar"
  • "Hasta olmasaydın" dediler" kaldım"
  • "Hamileydim, komisyon üyesi "hamile kalmasaydın" diyerek bıraktı. Komisyoncu beni sinyal vermedim diye sınavda bıraktı."
  • "Direksiyon sınavıma 1 gün kala komisyon sayısının yetersiz oluşundan dolayı sınavımın iptal olduğu sürücü kursum tarafından bana bildirildi"
  • "Katıldığım direksiyon sınavında komisyon üyesinin aşırı gergin ve aceleci olmasından dolayı sınavdan kaldım. Daha kalkış için hazırlanırken acele edelim hadi diye uyardı, acelesi vardı sanırım. "
  • Tüm ekipmanları eksiksiz saymama rağmen kusur bulmak için uğraştı kriko arabayı kaldırmak için kullanılır dedim hem kaldırmak hem indirmek için diyeceksin diye gereksiz bir uyarıda bulundu ve aynisini bijon anahtarını tekerleği sökmek için dediğimde öyle değil değil hem sokup hem takmak için diyeceksin bir daha uyarmayacağım diye uyardı."
  • "Usta sürücü değiliz sonuçta öğrenciyiz, bu şekilde insanların üstüne gidip, acele ettirip paniğe sebep olup kaldın falan diye saygısız bir üslupla yüksek sesle azarlar gibi konuşuyorlar"
  • Komisyon üyesinin kurallardan haberi yok tek stop hakkin var dedi iki olarak biliyorum dedim hayır tek stopta biter sınav dedi."
  • "Direksiyon sınavına girdi ve neredeyse hepsini tamamladı paralel parkta park etmesine rağmen bayan hoca "ben bir kere olmadı"dedim dedi ve arabadan indirdi."
  • "Sınavda sadece 1 defa arabayı stop ettirdim ve sınav parkurunu bitirdim arabadan indiğimde bana hayırlı olsun denildi fakat bugün sürücü kursu hocam arayıp komisyon üyesinin beni 2 stoptan bıraktığını söyledi. Mağdur durumdayım. Çözülmesini rica ediyorum."
  • "Direksiyon sınavını başarılı bitirip, komisyon üyelerinin ikisininde başarılıdır onayına rağmen nedense sürücü kursuna gönderilen listede başarısız olduğum yazıyormuş. Hem hak yeniyor hem zamandan çalınıyor hem de fazladan ücret veriliyor." 
  • "Bütün olay MEB de bitiyor. Onayı veren MEB personeli başarısız yazısını gönderen de MEB personeli. Hiçbir şey değişmeyecek biliyorum hakkımı aramak için elimden geleni yapsam da değişmeyecek bu ülkeye de adaletine de olan inancımı yitirdim."
  • "Ben o kadar çok zengin birisi değilim en sonunda son hakkımı yediler sizden ricam komisyon. Hocalarınızı para için değil de adaletli olmak için çalışsınlar illa ki araya birilerini koymak mı lazım."
  • Komisyon üyesi 12 kişiden sadece 2 kişiyi sınavdan geçirmiş ve geçirdiği kişilere de "hadi iyisin senide bırakırdım da neyse" şeklinde konuşmalar yapmıştır." 
  • Ben bütün parkurum bitmek üzereyken u dönüşü esnasında sinyalimi vermeme rağmen araç sıkıntılı olduğundan dolayı sinyal dönüş sırasında kapanmıştır. Direksiyonu ters yöne çevirdiğimden dolayı sinyal kapanması benim suçum ya da hatam değildir. U dönüşüm tamamlandıktan sonra bana saga çek denip sağa çektiğimde seni sınavdan geçirirsem vicdanım rahat etmez herkesi sinyalden bıraktım şeklinde açıklamada bulunmuştur. "
  • "Ben 22.05.2022 tarihinde sabah saat 5.30da sınav alanındaydım. Sınava giren 12 adaydan yaklaşık 7-8 aday sinyalden dolayı sınavdan kalmıştır. Kurs ile ilgili ayrıca şikayetimi bildirdim. Fakat bu şekilde sürücü adaylarına psikolojik baskı ve mobbing uygulayan komisyonlara eğitim verilmemesini arz ederim."
  • "24 Eylül Cumartesi, Direksiyon sınavına 4. Girişim. Eğitmenim her direksiyon dersimde arabayı iyi kullandığımı söylüyor fakat sınava 4. Girişim olmasına rağmen bugün sınavdan yine kaldım. 25 m geri geri gitme alanında arabamın yamuk durduğunu söylediler ve yandaki beyaz çizgilere tekerleklerin değdiğini söylediler. Oysaki eğitmenim komisyona beyaz çizgilere tekerleklerin değmediğini söyledi. Ama komisyon onaylamadı ve beni arabadan indirdi. Dosyam yandı."
  • Üniversite öğrencisiyim ve hemşirelik okuyacağım. Tüm yaz günlerim sürücü kursuna gidip gelmekle geçti. Toplamda 7.000 TL para ödedim. Hakkımı helal etmiyorum. Komisyon en olmadık şeylerden bırakıyor. Sinyal verememek, stop etmek gibi. Komisyon bizden profesyonel sürücüler gibi araba kullanmamızı bekliyor. "
  • "Ben 18 yaşındayım ve sürücü kursuna araba kullanmak ehliyet almak için yazıldım ama sağ olsun komisyon ne heves ne de motivasyon bıraktı. Çok merak ediyorum acaba Komisyon trafikte çok kusursuz mu araba kullanıyor. Hiç stop ettirmiyorlar mı?, Hiç sinyal vermeyi unutmuyorlar mı? Ailem bu parayı dişinden tırnağından ayırıp verdi. Gerçekten diyecek söz bulamıyorum. Umarım siz de bir gün yaşattığınızı yaşarsınız"
  • 03.09.2022 tarihinde katıldığım direksiyon sınavında komisyon üyesinin aşırı gergin ve aceleci olmasından dolayı sınavdan kaldım."
  • "Komisyon şikayeti: Ben B** d****** 04.09.2022 tarihinde girdiğim direksiyon sınavında haksızlık yapıldığını düşünüyorum. L parkta açımı ayarlamış olmama rağmen aşırı müdahaleden dolayı, çıkışımı alıp çıkarken dubaya vurmama neden olundu. Müdahale edilmediği takdirde bir sonraki parkura geçebilirdim ama müdahale edildiği için dubaya vurmamdan dolayı sınavımı iptal ettiler. Komisyon başkanının bu sınav konusunda yeni olduğu ve bir şey bilmediği çok açıktı. Komisyon üyeleri hakkında şikayette bulunuyorum."
  • "26.06.2022 tarihinde girdiğim ve Başarı ile geçtiğim direksiyon sınavında komisyon üyesinin tabletine bilgileri aktarırken yanlışlık yaptığı belirlenmiş olup Milli Eğitim Bakanlığına düzeltilmesi için dilekçe yazıldığı tarafıma söylenmiştir. 1 aydır sonuç gelmediği için sürücü kursundan dosyamı alamıyorum. Acil bir şekilde mağduriyetimin giderilmesini istiyorum."
  • "12.06.2022 saat 11.50'de İstanbul Bağcılar kaplan sürücü kursu aracılığı ile direksiyon sınavına girdim. Sınava katılan komisyon üyesi Adı A****G**** sınavımın yarısına kadar bana psikolojik şiddet mobbing uyguladı. Aşağılar biçimde konuşmalar ters ve iğneleyici konuşma üslubuyla bana direksiyon eğitiminde gördüğüm her şeyi unutturdu. Kendisi sürekli pedallara bastı ve arabayı stop ettirdi. Aşağılar biçimde sarı kartı yedin dedi. Başka birinin arabası sınav güzergahımda stop etmişti. Ona bakıp yanımda hakaretler saydı. O kadar kaba kırıcı konuşmalarda bulundu ki kendisinden şikayetçiyim. Lütfen böyle insanları komisyon olarak görevlendirmeyin. Benim yolumda bir sıkıntıda yoktu. Keyfine göre araçtan indirdi. Sınavımı bitirdi."
  • "Ehliyet sınavımda park yaptım ve sarı çizgiye girdiğim halde beni haksız yere bıraktılar. Bununla ilgi video ve fotoğraf da çektim sarı şeritlerde olduğuma dair. Sınav esnasında sürekli bana müdahale edip yaya geçidinde insan olmamasına rağmen durmamı istediler. Ve her şeyi yapmama rağmen kasıtlı olarak sınavımı geçersiz dediler bundan dolayı itiraz ediyorum."
  • "Direksiyon sınavında l park parkuruna girdim parkımı yaptım arabadan inen komisyon üyesine tamam dedim ama araçta kalan komisyon üyesi az daha geri gelmemi söyledi ama geri geldiğimde araç dubaya değdi ve sınavım sonlandırıldı. benim bir suçum yoktu, bu yüzden sınavımın tekrarlanmasını talep ediyorum."
  • Ehliyet sınavından bir türlü geçmemize izin vermiyorlar. Yazılı sınavından kendimden çok emin olmama rağmen üç defa kaldım hem de sürekli aynı puanla. Onun harç parası 130 TL olduğu için beni çok zorlamıyordu. Fakat direksiyon sınavının harç bedelini 600 TL istiyorlar. Ve iki kere sınavdan bıraktılar. En başta l parkında daha önceden hiç göstermedikleri bir dubaya dokunduğum için kalmışken, bu sefer ise tam sınavdan geçtim derken sinyalimi birkaç saniye geç verdim diye sınavdan bıraktılar."
  • Sınava on iki kişi katılıyorsa sekizini bırakıyorlar ve bunlar hep küçük küçük hatalar oluyor. Lütfen buna bir düzenleme getirilsin ya da en azından harç parasını indirime gidilsin.
  • "Direksiyon sınavında Paralel parkı kurallara uygun bir şekilde 3 hamlede aracı park ettiğim halde ön tekerleğin sarı çizgiye tekerin dokunmadığını söyleyip direksiyon sınavımın sonlandığı söylediler."
  • "Sonuç olarak ben bu görevimi yapmışım. Ben bu sınav için her seferinde ücret ödüyorum. Bu kadar gereksiz bir kuraldan dolayı benim zamanım ve param gidiyor. Benim bu mağduriyetimin dikkate alınıp gerekli makamlara bu şikayetimin ivedi bir şekilde iletilmesini arz ediyorum."
  • "Sınav aracında gözetmen olarak görevli bayan memurun sınavdaki hal ve hareketleri yüzünden sınavdan kalmış bulunmaktayım. Benden önceki adayla tartışmış ve tekrar hocamızla tartışmış, hal ve hareketlerinin sertliğini kurs hocamızda belirtti. Halde sınav öncesinde de hocamızla tekrar tartıştı. Beni sınava erken aldı. Saatimden önce. Sınav saati 16.35 olup görevli kişi beni 16.22 de ilk aşama olan aday fotoğrafı çekme işlemini dahi gerçekleştirmeden, sert bir dille bağırarak aday nerede diye beni çağırdı ve hemen kaputu aç diye sert bir dille bana komut verdi. Söylediği tüm soruları doğru bir şekilde yanıtladım ve araç içine girdiğimizde yine umursamaz sert tavırlarıyla beni olumsuz etkiledi. Sınavda park alanına girdiğimizde görevli diğer hoca ve kurs hocamız araçtan indi. Görevli hoca bayanın yanına geldi. Suratını düzelt sabahtan beri çok asık diye uyarıda bulundu, yok hocam beni geriyorlar diye söyledi. Park yaparken duba kısmına aracın çok az değmesiyle sert bir şekilde in araçtan diye itici bir ithamda bulundu. Daha sonra araçtan inince görevli eğitmenimle konuşurken görevlinin beni olumsuz etkilediğini belirttim yanıma gelip bana bağırdı. Bende şube müdürünün yanına gittim ve durumu anlattım, sağlık olsun deyip geçtiler" 
(*) Şikayetler şikayetvar. com sitesinden alınmıştır. 

SİZ DE YAŞADIKLARINIZI YORUM BÖLÜMÜNDEN YAZABİLİRSİNİZ